torsdag 13 april 2023

Ännu en tur till Linköping!

Kära vänner! Nu var det dags igen att besöka bröstenheten.
Första besöket var i februari. Maken har varit med mig varje gång, det är skönt.
Tänker ofta på dem som är helt ensamma. Jag har turen att inte behöva vara själv.



Innan besöket idag åkte vi till Gamla Linköping och tog en fika på Dahlbergs kafé.
Minns ni TV-programmet Café Norrköping med Ragnar Dahlberg? Detta är hans eget kafé.



Vi slog till på stort och tog varsin budapestbakelse... till den en god kopp kaffe.
Det smakade riktigt gott... bakelsen var inte alls så söt. Det gillar jag!
Jag har alltid trott att detta bakvek är från just Budapest Ungern.
Men så är det INTE! Det är ett svenskt bakverk skapad av konditorn Ingvar Strid, född 1926. 
Namnet kommer av Strids intresse för staden Budapest, inget annat.




Det är så mysigt att bara gå och strosa runt på de små kullerstensgatorna.
Lite som Skansen, med gamla hus, små butiker, museum och caféer.


På 1940-talet genomgick Linköping, som så många andra svenska städer, en snabb modernisering och tanken väcktes om att rädda delar av den gamla bebyggelsen någonstans på ett område en bit från centrum. De flesta av byggnaderna flyttades hit på 1950- och 1960-talen.





Underbart skönt ute... +14° med fågelkvitter... i trädgårdarna var det blått med scilla.
Ja, nu är våren här på riktigt, det kände jag idag.



Alldeles nytt i Gamla Linköping är LasseMajas Deckarhus. Vi tog en sväng in där.
Deckarhuset bygger på de populära böckerna om detektiverna Lasse och Maja.
Det var verkligen jättefint... se HÄR! Dit måste vi åka med våra barnbarn någon gång.


Japp, samtidigt som vi besökte bröstenheten i Linköping fick vi även ett litet äventyr!
Gamla Linköping tröttnar jag aldrig på... så fint där under alla årstider.



Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

10 kommentarer:

Monica sa...

Så roligt att se foton från Gamla Linköping, är så väldigt fint och trevligt. Min bror bodde i Linköping och våra bästa grannar här flyttade dit. Våra små flickor tre år då, de grät något oerhört att de skulle skiljas. Gick sista dagen här med varsin dockvagn och grät. Vad små barn förstår och tar in djupt. Varje kväll tänkte vår flicka på J, sover hon nu mamma tror du? Och lika där hos dem frågade J. Fick ont i hjärtat så vi for så snabbt vi kunde ta ledigt dit och det var bra, de visste båda sen, J visste ju var vi bodde men vår flicka fick se och uppleva att det var bra hos dem också. Vi fortsatte att ses.

Skönt att du har din man med dig, tryggt och en ser och hör mer än två. Och ni kan prata om det sen.

Ser också jättegott ut med den bakelsen, var otroligt länge sedan jag åt en sån, de finns ju i vanliga mataffärer men är inte i den klassen. Ska titta efter en.

Ha det fortsatt så bra du kan. Och trevlig helg önskas.

Anonym sa...

Gamla Linköping är verkligen ett fint ställe att besöka. Var där för några år sedan och besökte bl.a Dahlbergs cafe´. Vi fick ta del av Ragnars kåseri om sitt liv och gott fika samtidigt. Besökte förstås Ankans bokhandel med många inköp till barnbarnen. Så trevligt att strosa mellan alla gamla fina hus och små trädgårdar.

Bra att vara två och fint med stödet från din man
Önskar en trevlig helg.
Kram
Berit

Mamma C sa...

Vet inte hur många år sedan som jag var i gamla Linköping. Men det är verkligen vackert att strosa runt där.
Det visste jag inte om bakverket, så tack för denna info.
Skönt att du har din man som följer med dig. Alltid tryggare att ha någon vid sin sida.
Ha en fin fredag.
Kram Carin

Annika sa...

Så vackert det är i Gamla Linköping. Tror inte jag varit där.
Klart ni ska fika varenda gång ni åker dit, givet.
Jaaa, så skönt att din man följer med dig då du träffar dina läkare. Det är ju så, fyra öron hör bättre än två.
Undebart med sällskap också.
Hoppas besöket gick fint.
Kramar och trevlig helg!!

Channal sa...

Hej Monica! Gamla Linköping är fint och tur att dina flickor såg att era gamla grannarna hade det bra där. Vet inte när jag åt en Budapestbakelse sist, måste vara 30 år sedan. Den var riktigt god! Köp en när du ser en. KRAM

Channal sa...

Hej Berit! Visst är det ett mysigt kafé. Kul att du fick se Ragnar live! Det har inte jag! KRAM

Channal sa...

Hej Carin! Haha, varsågod! Alltid kul att lära sig något nytt! Jag fick rea på det när jag tittade på "Hela Sverige bakar". KRAM

Channal sa...

Hej Annika! Tack, de gick bra och visst är det skönt att vara två. Många tankar och funderingar efteråt som jag/vi behöver bolla med varandra! KRAM

Monica sa...

Två ser och hör mer än en skulle det vara, var nog lite trött när jag skrev😴

Anonym sa...

👍🏻förstod vad du menade! Kram igen