torsdag 27 april 2023

Säsongens sista tulpaner och serietips!

Tulpansäsongen börjar i januari och sträcker sig fram till påsk. 


Vi svenskar är berömda för hur mycket tulpaner vi köper under tulpansäsongen. 
Visste du att vi konsumerar ca 130-140 miljoner tulpaner under den här perioden. Helt fantastiskt!




Vill tipsa om en riktigt bra och spännande bok - Det sista han sa av Laura Dave.
 Den här bästsäljande romanen finns nu även som miniserie på AppleTV.
 
The Last Thing He Told Me 
 ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️


Jennifer Garner spelar huvudrollen. Serien är lika bra och  spännande som boken! 
Den handlar om en kvinna som tvingas forma ett annorlunda förhållande med sin 16-åriga styvdotter 
medan hon söker efter sanningen bakom varför hennes make försvunnit på ett mystiskt sätt.



Ted Lasso
  ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Vill även tipsa om den här roliga serien på AppleTV som är en vinnare av 11 Emmy Awards! 


Ted Lasso skildrar Premier League med humor och intellektuell skärpa. 
"Serien handlar på ytan om spelarna i ett brittiskt fotbollslag, deras flickvänner och fruar och lagets rika ägare. Stämningen är gemytlig men aldrig sockersöt; Ted Lasso, lagets tränare, är tilltufsad av livet men mycket älskvärd - en amerikan som snubblat in i sitt toppjobb på ett bananskal."


Ja, serien är underbar och den fick jag tips om av någon läsare här. Minns inte vem, men TACK!





Snart börjar tulpanerna blomma i rabatten ute vid entrén. Hoppas de kommer lika fint som i fjol.


Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

14 kommentarer:

Ninnie sa...

Hej Anna!
Ja, snart kommer tulpanerna att blomma i rabatterna ute! Jag väntar på några som jag satte i höstas. I vårt förra hus fick jag aldrig se tulpanerna blomma, rådjuren åt upp dem så fort de visade sina blad i rabatterna... Här har vi också rådjur, just nu går det tre stycken i hagen framför vårt hus. Men de har inte varit här på vår tomt, tänker att de har massa att äta på ängarna och i skogen här. Vilken tur för mina blommor!!

Läste ditt förra inlägg också. Förstår din vånda över att se din kropp utan dina bröst...Tur i alla fall att det läker bra. Du är så modig Anna! Att du också har tunga dagar och stunder förstår jag, såklart att smärtan och sorgen också måste få ta plats och komma ut. Men du är fantastisk som har förmågan att se framåt och se det vackra och positiva! Och du är modig som delar med dig av det du går igenom här på bloggen.
För att kunna uppskatta det fina och vackra måste man också ha sett det trasiga och svåra.
"Lyckliga är de med sprickor för i sprickorna kommer ljuset fram."
KRAM! Ninnie

Channal sa...

Hej Ninnie! TACK! Så sant och fint - Lyckliga är de med sprickor för i sprickorna kommer ljuset fram. Visst är det text av Håkan Hellström! De orden säger så mycket!

Hoppas verkligen tulpanerna kommer, men det ser inte riktigt lika fint ut som förra året. KRAM

Anonym sa...

God kväll. Vi har nästan inga tulpaner kvar. Rådjuren har hälsat på. Men de ska ju också ha mat.
Vad fint Ninni sker i sitt inlägg. Kan bara instämma.
Var rädd om dig. Kram Anki 🥰

Från Glam till Damm sa...

Good morning!

Så vackra tulpaner. En blomma med så mycket karaktär. Nästan alltid vackrast på slutet, precis som med människor.

Jag förstår att vi svenskar är storkonsumenter. Själv tulpanar jan mig igenom den trista och gråslaskiga vårvintern.

Tack för bok- och filmtips.

Idag är det fredag! Ha en riktigt fin sådan.

Varm kram,

Anneli

Anonym sa...

Hej Anki! Tack! Påskliljor o pärlhyacinter blommar för fullt! Hade ett medel på tulpanerna så rådjuren skulle lämna dem i fred. Så hoppas det funkar! KRAM

Anonym sa...

Hej Anneli! Ja, tur vi har tulpaner att njuta av efter jul och fram till påsk! De är så fina! Idag fredag! På söndag valborg! KRAM

Mamma C sa...

Har inte köpt en tulpanbukett här i år. De som man sett på marknaden är inte vackra och inget att ha.
Jag, får väl hoppas att någon av de svenska grannarna läser denna pocket bok 🙊🙈. Eller så får jag titta efter den när vi är i Sverige.
Appel-tv har vi inte så inget som vi kan kolla på.
Ha en fin och bra fredag.
Kram Carin

Anonym sa...

Hej Carin! Tack detsamma! Inga tulpaner i Spanien! Men Toppengrannar med boklån!

KRAM

Anonym sa...

Tulpaner är så fina blommor och de du visade hade verkligen så härlig färg !
Tack för boktipsen som du delar med dig av. Ska genast reservera på biblioteket för jag har gett mig själv restriktioner : )

Ha en fortsatt bra fredag och trevlig helg
Kram
Berit

Anonym sa...

Hej Berit! Tack! Visst är de fina🌷 God läsning och trevlig Valborg! KRAM

Annika sa...

Det var säkert jag som tippade om Ted Lasso för länge sen, då den började. MAKE till feelgood och härlig stämning får man leta efter, eller hur?
BARA sååå underbart fin serie. Jag mår fint ända in i märgen av den. SÅ glad att du gillar också.
Du har sett Shrinking va? Samma serieskapare. Den är också toppen och feelgood men lite svartare.

Anna, tipsar dig om att se The Reluctant Traveler på Apple +, tror du skulle gilla. Eugene Levy, som egentligen är en riktig creature of habit och inte vill resa, gör resor till jordens alla hörn, han bor flott ch äter gott. Samtidigt som vi får ta del av hans underfundiga tankar. TROT det är en serie för dig, och du och jag bruka tycka om samma serier :-D

Köper tulpaner fram till att det våras här, brukar sluta köpa den i mars. Och köper dem aldrig efter påsk. Men jag tycker om dem under vintern.

Snart kommer dina tulpaner ute, jag har slutat med sådana eftersom hjortar oh rådjur äter upp den, morrr ...

Kramar i massor till dig!!!

Channal sa...

Hej Annika! Tack! JA! Tack för tipse av Ted Lasso! En riktig snäll-feelgood-serie! Älskar't! Visst har jag sett Shrinking och även tipsat om här. Saknar det gänget! Ska kolla in The Reluctant Traveler. Vi har samma smak!

Jag har på ett speciellt medel på mina tulpaner, hoppas de kommer! KRAM

Monica sa...

En fin Valborg önskas er! Och nu undrar jag om du använder trico garden mot de glupska rådjuren? Jag fick tips och det hjälper verkligen. Var lite skeptisk men där jag struntade i det i två jättefina krukplanteringar jämnades det rakt av ... Kram

Anonym sa...

Hej Monica! Det stämmer, Trico garden hjälpte verkligen. Fårtalg som späs ut med vatten. Toppen!

Fin valborg till dig! KRAM