söndag 16 april 2023

Förmiddagsutflykt...


VI MÖTTE VÅREN PÅ VACKER VARDAG I HJÄRTAT AV SÖRMLAND. 
 Deras fina helgbuffé är i butiken bland massor av antika föremål.
Det är trångt och mysigt i den lilla stugan från 1700-talet, absolut inget för småbarnsföräldrar.


 I skänkrummet stod helgbuffén uppdukad med delikata bakverk och matiga tillbehör!






Vi fann vår plats i salongen... och kaffet serverades vid bordet. Det var lika gott som vackert! 
En avkopplande stund och maken träffade på en gammal skolkamrat från småskolan.


Det blev två omgångar från buffén för oss båda... 
Och jag hittade sex antika dessertglas som är i samma serie som några av våra vinglas.


Ägaren själv är supertrevlig och lite rolig... tidigare var det han som drev Wreta Gestgifveri.
Wreta Gestgifveri var en favoritplats vid Kiladalen som idag är i privat ägo, tyvärr.
Vacker vardag är som Wreta i miniatyr...
Om du har vägarna förbi, missa inte Vacker vardag!



Maken och jag fick en mysig förmiddagsutflykt...

Välkommen åter snälla sol, 
Som jagat nordanvinden; 
Nu har du sovit sen i fjol, 
Och vaknar röd om kinden. 

Värm upp vår jord så växer råg, 
Och fyller bondens lada; 
Värm sund och vik och vind och våg 
Så få vi gå och bada.
 
Välkommen åter snälla sol, 
Lys över land och vatten; 
Nu klingar sång, nu stäms fiol, 
Nu dansas hela natten.

~ Dikt August Strindberg ~


Allt ljus på dig min kära läsare!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

8 kommentarer:

Inger/seniorkatten48 sa...

Hej, jag är dålig på att kommentera men din blogg är min favorit. Du skriver så bra om livet, båda bra och mindre bra saker. Tack för din blogg och önskar dig god bättring. Kram Inger

Monica sa...

Åh vad härligt! Det finns så mycket fint, trevligt och vackert i Sörmland så det är helt fantastiskt. Tack för att du påminde om Vacker Vardag. Alltid så trevligt bemötande var man än är. I små stugor eller slott.
Och vilket underbart helgväder, så skönt, äntligen vårluft.
Ha det fortsatt bra och ta väl hand om dig. PS, tänkte fråga lite om matkassen för den har många grannar utom vi men såg att du beskrev tillagningen, ser jättegott ut men en hel del arbete ändå🙂

Anonym sa...

Hej Inger! TACK! Vad glad jag blir av din kommentar. KRAM

Anonym sa...

Hej Monica! Det finns så många fina smultronställen! Så glad man blir när de hittas.

Linas matkasse har olika teman. Bla barn, viktväktarna, laktos och enkel matlagning. Vi har inspirationskassen. Lite mer att hacka och inspo från när o fjärran.

KRAM

Anonym sa...

Tack för den vackra dikten! Den kände jag inte igen... Kram, Annika

Channal sa...

He Annika! Visst är den fin! Den tycker jag mycket om. KRAM

Mamma C sa...

Vilket smultronställe ni var på. Såg supermysigt och trevligt ut.
Ha en fin och bra ny vecka.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Tack, detsamma till dig! KRAM