måndag 17 april 2023

Har du sett serien Kejsarinnan eller filmen Korsett?


Idag har jag för första gången satt mig in i Sisis, Kejsarinnan Elisabeth av Österrikes liv.
Eller satt mig in i vet jag ju inte precis, men jag har läst om hennes öde och sett miniserien Kejsarinnan.
Jag älskar verkligen historiska romaner och även filmer och serier som denna som finns på Netflix. 
Jag blir nyfiken och vill veta mer... mycket mer! Se bl.a. HÄR


15 år gammal följde Sisi med sin mamma och sin 18-åriga syster Helene 
till Bad Ischl i Österrike för att sammanföra Helene med systrarnas kusin, 
den 24-årige kejsaren av Österrike, Frans Joseph. 
Frans Joseph fattade dock inte tycke för Helene utan förälskade sig istället i den unga Sisi. 
Året därpå, den 24 april 1854 gifte de sig i St.Augustine-kyrkan i Wien.




Sisi var vida känd för sin skönhet och hon ansågs vara en av dåtidens absolut vackraste kvinnor.
1889 slogs Sisis liv i spillror då hennes ende son, kronprins Rudolf hittades ihjälskjuten tillsammans med sin älskarinna baronessan Mary Vetsera. Efter sonen Rudolfs tragiska död var Sisi alltid klädd i svart.  



Sisi var omåttligt populär och hon dolde sig med ett parasoll eller en solfjäder mot dåtidens paparazzis.



Den 10 september 1898 promenerade Sisi tillsammans med en av sina hovdamer vid Geneveflodens strand i Schweiz. Plötsligt dök det upp en ung anarkist, Luigi Lucheni, som utan minsta förvarning attackerade Sisi och stack henne i hjärtat med en nålfil. Omedveten om sitt eget tillstånd gick Sisi ombord på sin båt och det var först då när man tog av hennes korsett som satt så tajt att den förhindrat blödningen, som man insåg allvaret i det hela. Enligt uppgifter skall Sisis sista ord ha varit: "Vad är det som har hänt med mig?".
Kejsaren Franz Joseph talade inte på flera månader efter sin älskades död och han slutade gå på kulturevenemang. Sisi var i hans tankar fram till hans sista andetag november 1916.


Sisi ägnade stor uppmärksamhet åt sitt eget utseende.
Hennes långa mörka hår gick ända ner till fotknölarna och hennes midja var förbluffande smal. 
Filmen Korsett är ett KOSTYMDRAMA och den måste jag bara se på bio.
Handlingen utspelar sig under ett år när Sisi fyller 40 och hon blir alltmer besatt av sitt utseende. 
Varje dag ska korsetten, detta tortyrredskap, spännas fast på kejsarinnans kropp, 
varje dag ska korsetten se till att midjan är ungdomligt slank oavsett hennes ålder. 
Filmen har vunnit fina priser och den hade biopremiär den 24 mars. 






Fakta om Sisi har jag funnit på nätet. Minns när jag läste Anna Laestadius Larssons böcker.
 Lika fascinerad blev jag då. Ville veta mer om dessa historiska kvinnor. Se HÄR!

Allt gott till dig min kära läsare!

Kram till alla... Anna

(bilder fotade av mig och lånade från nätet)

8 kommentarer:

Mamma C sa...

Jag har inte sett någon av dem. Men blev nyfiken och intresserad nu när jag läste ditt inlägg.
ha en fin tisdag.
Kram Carin

Pia Kakaobönan sa...

Visst är det spännande. Jag har inte sett någon av dessa. Det finns en serie på tv4 play som heter Sisi och den har jag sett och kan rekommendera.
Allt gott!
Kram Pia

Anonym sa...

Den serien är så bra! Kul med mer ifo. Kram

Channal sa...

Hej Carin! Du måste se serien Kejsarinnan på Netflix. Så bra! Idag ska maken och jag på bio, vi ska se Korsett. KRAM

Channal sa...

Hej Pia! Du måste se serien Kejsarinnan på Netflix. Du kommer älska den serien. Sisi på Svtplay har jag missat. Den ska jag se! Kul, tack för tips! KRAM

Channal sa...

Tack, kul att du gillar! KRAM

Annika sa...

Tack, visste inte att det går en serie om henne på Netflix!
Trailern såg jag flera gånger då jag var hemma i mars (gick på bio flera gånger då) och det är nog en mkt bra film, med en viss modern twist tror jag.
Den kan du gå och se nu i dessa dagar.
Varma kramar från mig!!!

Channal sa...

Hej Annika! Se den på originalspråket tyska. Den finns även dubbad på engelska. Har precis sett filmen. Den var bra men lite tunn och väldigt dyster.

KRAM