onsdag 19 april 2023

Ny smaskig färsrätt!

Kära vänner! Färsbiffar är rekorderlig middagsmat! 
 Hur exklusivt det ska bli bestämmer ni själva i valet av kött och tillbehör. 
Älskade mammas pannbiffar! Men här kommer något annorlunda och riktigt gott från Annas kök.

Medelhavsbiffar med rostad tomat, parmesanrisotto och ruccola


Tomaterna som jag köper i affären under vinterhalvåret smakar inte så mycket. 
Då kan man rosta tomaterna istället så blir de smakrika. 
Klyfta tomater. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. 
Ringla över lite olivolja och krydda med salt och nymald peppar. Tillaga mitt i ugnen ca 20 min. 200°.


Risotto är ju så vansinnigt gott... är en favorit här hemma! 
Den fixade maken! Kul när vi hjälps åt i köket.

Förberedelse risotto...
Koka upp 0,5 l vatten, en kycklingbuljongstärning och 1 msk äppelcidervinäger i en liten kastrull. 
Dra från värmen. Finhacka en gul lök och två vitlöksklyftor. 


Risotto...
 Hetta upp lite olivolja i en rymlig stekgryta. 
Fräs lök, vitlök och 1,5 dl avorioris ca 2 min. Det tar lite tid och kärlek kring grytan. 
Buljongen ska tillsättas lite i taget, få tid att koka in, man bör röra lite då och då 
och sedan späda mer efter hand som vätskan kokat in och röra igen.
Tillsätt mot slutet en näve med riktigt god finriven parmesanost i risotton. 
Smaka av med lite salt och nymald svartpeppar. Ja, då blir den himmelsk!


Medelhavsbiffar...
Färs är ju mat som går att variera i det oändliga, aldrig segt o de flesta tycker om det.


Blanda ett ägg, 2 tsk tomatpuré, 2 tsk torkad rosmarin, lite salt och nymald svartpeppar i en bunke. 
Blanda ner 250 g nötfärs och forma färsen till 2 biffar. 


Hetta upp lite olja och smör i en stekpanna och stek färsbiffarna ca 2 min per sida. 
Lägg över i en ugnsform och tillaga klart i nedre delen av ugnen ca 7 min 175°, tills de är helt genomstekta.


Voila! Servera rostad tomat- och parmesanrisotto med medelhavsbiffar och ruccola.


Jag längtar redan till morgondagen... då ska jag överraska maken på födelsedagen!

Smaklig måltid och kram till alla... Anna

(bilder fotade av mig)  

6 kommentarer:

Ninnie sa...

Frestande som vanligt när man får komma in i ditt kök! Blir hungrig igen trots att jag nyss ätit middag!

Det är mysigt att gå på bio en vardagseftermiddag, eller hur!? Jag och min syster har gjort det några gånger. När hon slutat jobbet har jag mött upp henne i stan och så har vi gått på matiné. Lugnt och skönt, och oftast bara ett fåtal besökare på biografen. (Mestadels pensionärer..!)
Och film är ju alltid bättre på bio, eller hur!

Ha en fortsatt härlig vecka, njut av solen!!

Channal sa...

Hej Ninnie! Tack! Visst är det mysigt att gå på matiné! Sen får vi gratisbiljetter via Coop-poäng! Haha! Så det kommer bli fler biobesök. KRAM

Mamma C sa...

Men så gott det såg ut och vem gillar inte risotto 😋.
Kram Carin

Anonym sa...

Hej Carin! Eller hur! Risotto är mumsfilibabba! KRAM

Monica sa...

Det är jättegott med såna biffar, börjat bjuda på det när jag inte vet vad jag ska laga och gästerna tycker om, så saftiga de är säger de med härlig smak.
Nu blev jag hungrig🙂

Anonym sa...

Hej Monica! Visst är det smidigt och himla gott med färsbiffar från biff à la Rydberg till klassiska hamburgare, KRAM