torsdag 10 november 2011

Dawn and Dusk

Red sky at night, shepherd's delight,
Red sky in morning, shepherd's warning.
Dawn and Dusk av Alphonse Mucha - 1899
De här två bilderna hade jag som stora planscher i mitt flickrum... Jag har alltid varit svag för Belle Époque Nouveau. Gryning o skymning har alltid fascinerat mig.

Vad föredrar du, Soluppgång eller Solnedgång?
Den här solnedgången såg jag i tisdags... fort upp med min iPhone och fotografera! Bilden blev inte riktigt rättvis, solen var STOR, mycket större än vad bilden visar! Igår morse (onsdag) ropade Lotta: "Titta, himlen ser ut som en solnedgång! Precis som igår kväll!" Upp med rullgardinen och fram med min iPhone igen! Himlen var alldeles skär och underbar! Om jag måste välja tror jag att jag väljer gryning... en soluppgång känns som en Renässans, en pånyttfödelse... fräscht och skönt! Men en solnedgång är nog mer romantisk tror jag.
{foton av mig
}
Solnedgången på Santorini♥ som mannen och jag fick uppleva i somras...
det var något alldeles speciellt! Ett minne som värmer i mörka november!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är svag för solnedgångar. Jag ser ingen större symbolik i det. Tycker bara det är vackert. Vi hade också fantastisk solnedgång häromdagen. Jag tror så här förresten att anledningen till att jag gillar solnedgångar: en solnedgång är slutet på något. Fast ändå inte något definitivt. Det är ett kretslopp. När solen har gått ned för dagen summerar man den dagen lite smått. Har den varit bra. Har den varit dålig. Och då känns det ändå hoppfullt för man vet att den ändå kommer gå upp igen imorgon och en ny chans väntar. Det är lite som du ser på soluppgång. En ny möjlighet. Jag har sågspån i huvudet efter att ha suttit med sonen och försökt få till nya uppdateringarna till iphonen. Har du laddat ned ios5 och icloud? Han tappade alla sina kontakter och vi kan inte hitta dem. Jag är bara så slut i huvudet nu. Som jag ofta är när jag ska försöka vara lite djup. Kram/S

Channal sa...

Tycker du verkar klar i knoppen! Ett långt djupt meddelande... Att vara slut i huvudet får du se som en solnedgång =)Känns hoppfullt med en ny dag och huvudet är piggt! Ah!

Nej, jag har inte laddat ner något nytt som ios5 o icloud! Har jag missat något? Ber mannens son på söndag, han är ett proffs på iPhone!

Kram Anna

Anonym sa...

Sims är också ett sånt där oskyldigt kul spel. Jag blir helt bestört över alla krigarspel. Äldsta sonen har inga kompisar längre utanför skolan es de bara sitter och spelar Call of Duty och liknande krigsspel. Han har lite andra intressen och är nu ganska utanför en redan snäv umgängeskrets. Det gör ont i mig. Men samtidigt är jag glad över att han är stark och står emot det där. Skriv något om ni gör uppdateringarna och om det går bra. Kram/S

Channal sa...

Lovar ska skriva om mina uppdateringar på söndag!

Tuff son som kan stå emot detta utbud o kompistryck!

Kram igen...