måndag 21 november 2011

Mums för hyn!

foto Irving Penn VOGUE US 1996

Du kan INTE ge hyn några vitaminer genom att mata den med krämer! Du kan INTE ta bort rynkor med en kräm, då måste botox eller skalpellen fram! Lura dig inte med vad krämer lovar! Men en bra kräm ska vara fuktgivande som tränger in i hyn som sammet! En bra kräm tar bort torrhetsrynkor och förebygger att inte få nya! Självklart ska de få finnas där och visa att man har levt, det är pittoreskt! Den värsta boven för hyn är SOLEN och RÖKNING samt torr och kylig luft!! Jag har extremt torr och känslig hy... att lägga pengar på en bra ansiktskräm är ett självklart val för mig! En burk ansiktskräm räcker minst 6 månader för mig! Serumet har jag haft länge, länge! En dyr kräm är dryg. Men det absolut viktigaste för min hy, hår och naglar är hur jag mår inuti! Vad jag stoppar i mig är A & O!
foto Irving Penn VOGUE US 2005
De är små mirakel mina Gén-kompisar...
foto Irving Penn VOGUE US 2002

men de här är mina allra bästa vänner...
Vitamin C & E är antioxidanter som skyddar mot fria radikaler som kan bryta ner hyn. Skyddar också mot solens nedbrytande UVB-strålar. Gott om C-vitamin finns i citrusfrukter, kiwi, jordgubbar och svartavinbär. E-vitamin hittar du i nötter, mandlar, grönsallad och olivolja.

A-vitamin är nödvändigt för hudens cellförnyelse. A-vitamin finns i animaliska källor som ägg, kött, fisk, mjölk och smör.

B-vitamin hjälper huden att binda och bibehålla fukt och skyddar mot inflammation. B-vitamin finns i lever, fisk, ägg, mjölk, avokado, dadlar, fikon och plommon.

K-vitamin stärker blodkärlen och reducerar mörka ringar under ögonen. Mörkgröna grönsaker som broccoli och alla blastväxter är rika på K-vitamin.

Selen skyddar huden mot solens UVA- och UVB-strålar. Fisk, skaldjur, paranötter och karljohanssvamp är rika på selen.

Koppar bildar tillsammans med zink och C-vitamin det för huden livsviktiga elastinet, som håller ytterhuden fast och spänstig. Koppar finns i skaldjur, nötter och russin. Zink allra mest i ostron men också i kyckling, bönor och vissa fullkornsprodukter.

Essentiella fettsyror som omega 3 och omega 6 motverkar inflammation och hjälper huden att binda och bibehålla sin fuktbarriär. Fet fisk, nötter och linfröolja är rika på omega 3. Omega 6 finns främst i frön och vegetabiliska oljor som raps-, majs- och sojaolja.

Källa: nr 13 av ToppHälsa!
favoritfoto av Erwin Blumenfeld VOGUE US 1950

Var rädd om din hy, ditt största organ!

{bilder via VOGUE
}

5 kommentarer:

Habibty sa...

Jag har också jättetorr hud och är noggrann med krämer, fuktmask och vad jag äter. Jag har hittar bra krämer på Yves Rocher och de har hyffsade priser också.
Krya på dig!
Kram Nina

Anonym sa...

Hahaha. Blev du inspirerad av mig. Jag har problem med lancomes hudprodukter. Iallafall deras färgade krämer. Vågar inte handla deras dyra hudkrämer om de påverkar mig på samma sätt. Kör Dior eller Chanel. Eller om jag är fattig Clarins. Men jag har en fråga. En liten pälsbolero. Var hittar jag det. Har du sprungit på någon. Jag ska på bröllop och har en fin klänning med tunna spaghettistraps och vill känna mig mer klädd. Trevlig kväll /S

Channal sa...

Har reagerat på en kräm från Lancome! Dior har tidigare varit mitt favoritmärke o Clinique! Det är på senare år som jag har upptäckt mina Gen-kompisar! De är verkligen små mirakel! CLARINS gillar jag, Yves Rocher har inte passat mig! Jättebra att hitta något som man själv är nöjd med!
Kram Anna

Anonym sa...

Hellre Keith Richards face än sjukt omgjorda Jacksons iallafall. Det syns att han har levt. Hårt. Men med glädje. Han ser ut som en spjuver. Trist att ni är sjuka. Jag nyser som en tok. Ska prova att träna idag. Det brukar vara bra barometer för att kolla hälsostatus.

Channal sa...

Hahaha Absolut! När jag ser Michael Jackson eller bloggerskan Kissie o många andra med dem undrar jag vad det är för plastikkirurger som vill göra detta med/mot dem! PENGAR?! Tragiskt!! Starka personligheter som Keith R o Brigitte B är bra förebilder att åldras med stolthet!